TjenesterGården som pedagogisk ressurs
Gården som pedagogisk ressurs
En skoledag på tunet fylt med meningsfulle oppgaver og opplevelse av mestring. Vi binder sammen teori og praksis i arbeidsoppgaver der brøkregning dukker opp i stallarbeid, og naturfag og norgeshistorie ligger i kriker og kroker på tunet. Med dyrene får vi relasjonell læring og nærkontakt med grunnleggende ferdigheter som empati og sosial kompetanse.
Vi jobber i tråd med kunnskapsløftet 2020s prinsipper for læring, utvikling og danning. Gården synes å være en særlig god arena for læreplanverkets mål om å fremme blant annet «folkehelse og livsmestring», “sosial læring og utvikling”, “grunnleggende ferdigheter” og “å lære å lære”.
Sammen med dyrene får elevene relasjonell og sosial trening. Dyr, og særlig et dyr som hest, responderer umiddelbart på oss og vår atferd. Den umiddelbare responsen bidrar til å regulere menneskelig atferd fordi barn og unge i møte med dyr, ønsker at relasjonen mellom hest og dyr blir balansert. Slik kan tilrettelagt samhandling med dyr bli en ufarlig måte for både utagerende og innagerende unge, å trene på selvregulering. Å regulere seg selv i sosiale sammenhenger er utfordrende og sårt for mange unge. Trening på sosial regulering og selvregulering sammen med hestene kan dermed ha nytteverdi når elever kommer tilbake på skolen neste dag.
Det er lettere å sitte stille på skolen tirsdager, da vet jeg at jeg skal fram på gården onsdag
Det synes som aktivitetene og læringen på gården har overføringsverdi til andre viktige arenaer i barnas liv – både skole og sosialt. De lærer å lære gjennom meningsfulle oppgaver der teorien tar form i deres egne hender.
