tre-barn-og-ponni-paa-ridebanen

Relasjonell læring med hest

Utvikling av en miljøterapeutisk metode for barn som bor på
barnevernsinstitusjon

Dette er et utdrag fra min mastergradsoppgave. Du kan laste ned hele masteroppgaven ved å klikke på linken under:

MASTEROPPGAVEN-_Hestedager-for-barn-pa-institusjon_Download

Hvorfor en mastergradsoppgave om hest i miljøterapi? Personlige og jobbrelaterte erfaringer, genuin interesse, og ikke minst tanken på å tilføre kunnskap i et voksende fagfelt er drivkraften bak denne studien. Bruk av hest som terapeutisk og pedagogisk metode har lenge vært et felt jeg har ønsket å utvikle meg innen, og et felt jeg har ønsket å bidra til fremme med
å tilføre positive utviklingsbidrag. Forskningsmiljøet på Ås har vist seg å være svært inspirerende underveis.

Jeg vil rette en særlig takk til min engasjerte og svært oppmuntrende veileder Erling Krogh på seksjon for læring og utdanning. Institutt for matematiske realfag og teknologi ved Universitetet på Ås. Dernest min biveileder Marc Esser-Noethlichs, LUI ved Høyskolen i Oslo, for metodeveiledning og gode utførelsestips. Den aller største takken skal nok rettes mot de fire herlige barna på Lilletun gård som har vist deltagelse av ypperste klasse. Uten dere hadde denne studien forblitt en prosjektbeskrivelse av en studie jeg en gang ønsket å gjennomføre. ”Janne”, uten ditt engasjement hadde dette heller ikke blitt prosjektet som det ble, takk for din støtte og deltagelse! Pappa skal selvfølgelig også ha takk for tålmodige timer med språkveiledning og diskusjon av dilemmaer og frustrasjoner underveis. Takker også mamma og lillesøster for støtte og oppmuntring. Også til slutt, gode venner for støtte og tålmodighet når jeg har hatt litt lite tid.

Sammendrag

I denne studien har jeg utviklet en miljøterapeutisk metode for barn som bor på barnevernsinstitusjon – relasjonell læring med hest. Studiens problemstilling er: Hvordan kan stell og bruk av hest utvikles og systematiseres som miljøterapeutisk metode for å styrke barnas lærings- og utviklingsmuligheter. For å belyse denne problemstillingen har jeg gjennomført et fire ukers prosjekt med hestedager hver tirsdag og torsdag for fire barn som bor på en barnevernsinstitusjon. Datainnsamlingen ble gjort gjennom deltagende observasjon i feltet, og gjennom samtaler med barna hvor vi skrev på ”Mestringskort” som jeg hadde laget på forhånd.


Studiens teoretiske grunnlag hviler på relasjons- og tilknytningsteori og relasjonell og erfaringsbasert læringsteori. Tilknytningsteorien synes nyttig som bakteppe for forståelsen av utfordringene barna kommer inn i institusjonsmiljøet med. I miljøterapi vil det imidlertid være viktig å være åpen for at barn kan vokse og forandre seg. Tidligere erfaringer og opplevelser setter ingen absolutte grenser for barns fremtidsmuligheter. Relasjonell læringsteori tar nettopp utgangspunkt i en tro på menneskets endringspotensial. Én grunntanke i denne tradisjonen er at mennesket er lærende og at det stadig kan utvikle seg. Empirien består av sitater og beskrivelser av hendelser fra feltarbeidet. Gjennom drøfting i forhold til relasjonell læringsteori belyses eksempler på bruk av hest i miljøterapi, sosiale ferdigheter som barna har fått trene på under prosjektperioden, hvordan barna har fått oppleve mestringsglede gjennom én av aktivitetene vi har utført – voltige, og til slutt hvordan barna har opplevd denne bruken av hest. Skildringen av barnas opplevelser av hesteaktivitetene er hovedsakelig tuftet på samtalene med barna og hva de skrev på mestringskortene. Barna fikk sette kortene i hver sin perm slik at de kunne samle på mestringsopplevelsene sine og hente dem fram igjen.

Bruk av hest i miljøterapi synes å fungere godt for disse barna. I samværet med hesten kunne spente relasjoner nedtones og barna kunne få tillit til og trening på å etablere relasjoner, få trene på sin mestringsevne og derigjennom få styrket tro på seg selv som ”en som kan”.

Du kan laste ned å lese hele masteroppgaven her:

MASTEROPPGAVEN-_Hestedager-for-barn-pa-institusjon_Download

Comments are closed.